Förtydligande kring Doroteahus organisation
Förtydligande kring Doroteahus organisation
Det har kommit till vår kännedom att det cirkulerar en del otydligheter kring hur Doroteahus
organisation är uppbyggd. Det finns en uppfattning om att vi är fler anställda för att sköta
bolagets fastighetsbestånd, än vi faktiskt är.
För att undanröja missförstånd vill vi härmed förtydliga vår nuvarande organisation.
Efter politiska beslut överfördes Dorotea kommuns fastighetsförvaltnings driftansvar till
Doroteahus 2020. Detta innebar att all personal kopplad till kommunens fastighetsförvaltning
övergick till Doroteahus. Så är situationen än idag.
För att skapa en mer transparent bild av Doroteahus organisation (exklusive fastighetsförvaltningen)
presenteras här en uppställning av organisationen per 2025-08-26:
• Styrelsen
• VD: 0,5
• Ekonomiansvarig: 0,6
• Administration: 0,75
• Arbetsledare: 0,25
• Fastighetsskötare/Vaktmästare: 3
• Lokalvård: 1,5
• Snickare: 1
• Målare: 1
Vi hoppas att denna information ger en tydlig bild av bostadsbolagets organisationsstruktur
och undanröjer eventuella missuppfattningar om antalet anställda.
Drift och förvaltning kommunens fastigheter
Sedan 2020 har Doroteahus tagit över kommunens personal och sköter drift av kommunens
fastighetsförvaltning samt säljer tjänster till olika verksamheter i kommunen. Därmed har vi:
administrativ personal, fastighetsskötare, städ, elektriker, verksamhetsvaktmästare, sommarjobbare för utemiljöer.
Doroteahus sköter även fastighetsförvaltningens beredskap samt flispannan på industriområdet.
Vår personal bär Doroteahus arbetskläder och vissa använder Doroteahus fordon,
vilket kan vara förklaringen till att det förekommer diskussioner om antalet anställda i Doroteahus
och att personalen kör runt i samhället och kommunen.
Med vänliga hälsningar,
Nils Verdwaald, VD
Doroteahus i Dorotea AB